אנטי אייג'ינג: מציאות או מיתוס, ומה הקשר לתזונה?

תזונה ייעודית המובילה לאנטי אייג'ינג

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

בשנים האחרונות הולך ומתפתח ענף חדש בתחום הרפואה המשלימה, האנטי אייג'ינג (Anti-aging). השימוש במונח זה הולך ותופס פופולריות רבה ונמצא בשימוש רב במסעות פרסום ויחסי ציבור של חברות שונות, אך מה בעצם המשמעות שלו, האם יש בסיס מדעי לכל הטענות המוצגות לצרכנים ע"י החברות?

התרגום המילולי למושג אנטי אייג'ינג – נוגד הזדקנות. כולנו מבינים, או לפחות רובנו, שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. אותה גברת בת 70 לעולם לא תחזור להיות בת 20. אז מה בעצם יש לנו במוצרים אלו? ומה הם עושים?

הטענה הבסיסית של חברות המייצרות מוצרי אנטי אייג'ינג ושל רופאים העוסקים בתחום זה, היא ששימוש בחומרים מסוימים הקיימים בטבע בצורה סדירה ומבוקרת יכולים להאט את תהליכי ההזדקנות. על מנת שנוכל להבין מה הכוונה בלהאט את תהליכי ההזדקנות אנו צריכים להבין קודם כל מה זה אומר להזדקן.

רדיקלים חופשיים ולחץ

תשאלו כל אדם שעבר את גיל 60 מה זה אומר עבורו ותמצאו סיפור אחר לגמרי, אך למעשה יש לזה הגדרה מדעית ופיזיולוגית. הזדקנות מוגדרת כפגיעה מתמשכת ביציבותם של מערכות הגוף השונות, ניתן לתאר את התהליך הזה גם כתהליך המפחית את מספר תאי הגוף הבריאים ומאט את פעילותם. ישנן תיאוריות רבות העוסקות בסיבות להזדקנות, אחת מהפופולריות ביותר היא תיאוריית ההזדקנות כתוצאה מרדיקלים חופשיים. 

רדיקלים חופשיים הם מולקולות המכילות אלקטרון חופשי בקליפתם החיצונית. מצב זה גורם להם להיות בלתי יציבים. על מנת להגיע ליציבות, המולקולות האלו ינסו להשיג או לתת אלקטרון למולקולה אחרת וע"י כך לפגוע בפעילותה. הצטברות של נזקים מסוג זה למולקולות חיוניות בגוף יכול לגרום להרס של רקמות, הורמונים ומוות של תאים.   נזק של רדיקלים חופשיים נגרם בכל מקרה כתוצאה מצריכת חמצן ומתעצם בתנאים של זיהום אוויר, רעלים, חומרי הדברה, תרופות למיניהן ומזון. 

הסימנים החיצוניים להזדקנות מעבר למראה החיצוני הם חולשה בשרירים, אובדן גובה, עליה במשקל, אובדן גמישות כלי הדם והעור והאטה בפעילות הורמונלית ואנזימטית. תאוריה נוספת לגבי הזדקנות היא תיאוריית הסטרס. גוף האדם מסוגל להתמודד עם כמות מסוימת של סטרס גופני, נפשי ורוחני, אך למעשה רובנו נחשפים לכמויות גדולות יותר ממה שגופנו מסוגל להתמודד איתם. הסטרס שנוצר מחליש את גופנו ואת פעילותן של מערכות הגוף שונות.

נוגדי חמצון

לכן הרעיון העיקרי העומד מאחורי נושא האנטי אייג'ינג זה שימוש בחומרים מקבוצת אנטיאוקסידנטים שהם חומרים נוגדי חמצון. הם בעצם נוגדים את ההשפעה המזיקה של אותם רדיקלים חופשיים. אנטי אוקסידנטים יכולים להיות ויטמינים, מינרלים, אנזימים ,צמחי מרפא ומזון. חלקם הגוף מייצר בעצמו וחלקם עלינו לקבל באמצעות המזון שאנו אוכלים או באמצעות תוספי תזונה. להלן דוגמא לכמה אנטיאוקסידנטים פופולריים: ויטמין C , ויטמין E, סלניום, חומצה אלפא ליפואית, פיקנוגנול, קואנזים Q10 , תה ירוק, אוכמניות , כורכום, שום ועוד רבים.

חומרים אלו שהזכרתי הם חומרים שפעילותם האנטיאוקסידנטית נחקרה רבות גם במסגרת החברות המייצרות אותם ומשווקות מוצרי מזון או קוסמטיקה המכילים נוגדי חמצון, וגם במסגרת מחקרים מדעיים מקיפים. מחקר שנעשה באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו לגבי השימוש בחומצה אלפא ליפואית ויטמין E כאמצעי טיפולי לנזק חמצוני באנשים מבוגרים הגורם למחלות כגון אלצהיימר, שבץ מוחי, נוירופתיה סוכרתית ומחלות לב, הראה תוצאות מבטיחות. הם מצאו כי שימוש בחומרים אלו מקטין את הנזק החימצוני ואת כמות הרדיקלים החופשיים בתאים.

מחקר נוסף שנעשה באיטליה שבו קבוצה של חוקרים השוותה את אחוז האנטיאוקסידנטים בדם, פעילות הרדיקלים החופשיים והמצב הבריאותי של קבוצה של 100 אנשים בריאים  ו-62 נכים ומוגבלים מבוגרים בני 80+ לעומת 91 בני גיל הביניים. אותם מבוגרים בני 80 ומעלה הנכים הראו את הנזק הכי גדול של חמצון בגוף עם הכמות קטנה ביותר של אנטיאוקסידנטים בדם, לעומת אנשי גיל הביניים והמבוגרים הבריאים.

שימוש שגם הולך וגובר באנטיאוקסידנטים אלו נמצא בתעשיית הקוסמטיקה. פה לצערי הרב הרוב זה "עבודה בעיניים". זה שיש בקרם פנים כלשהו קצת ויטמין C או קואנזים Q10 לא יעשה פלאים למי שמורחת אותו. זה נכון שהאנטיאוקסידנטים הללו נכנסים לגופנו גם דרך העור, אך ספיגתם בדרך זו היא אינה אידיאלית. כמו כן, על מנת שחומרים אלו יהיו אפקטיביים, צריך לצרוך כמות גדולה שאינה נמצאת בתכשירים הקוסמטיים. רוב המוצרים מסוג זה הם גימיקים שיווקיים בלבד. 

לסיכום

שימוש באנטיאוקסידנטים באופן קבוע בצריכה פנימית, כלומר באמצעות תזונה נכונה או תוספי תזונה, בהחלט יכול להאט את הזדקנות התאים ולשפר את תפקוד המערכות, בייחוד לב ,כלי הדם ועור. אך זה לא מספיק וצריך להיות משולב בפעילות גופנית, תפריט בריא ושמחת חיים. אנטיאוקסידנטים הם חשובים ביותר למגוון רחב של תהליכים בגוף ויעילים מאוד במניעת נזק לתאים.

השימוש בנוגדי חמצון צריך להיות במינון אפקטיבי ולאחר התייעצות עם איש מקצוע והתאמתו למצבו הבריאותי של כל אדם. וכמובן, עזרה של כולנו בשמירה על הסביבה והמנעות מחומרי רעל שנמצאים בסביבתנו ואנו מפזרים לסביבה, שיוצרים את אותם רדיקלים חופשיים מזיקים. כל אלו יכולים לעזור לכולנו להאט את ההזדקנות ולחיות חיים בריאים וטובים יותר.

רון יפה

רון יפה

רון יפה הוא הבעלים והמייסד של המרכז לנטורופתיה מתקדמת ונטורופת מוסמך ( N.D, M.T.O.M, DHS, CFMP). רון יפה נטל חלק במספר פרויקטים משמעותיים כגון: הפעלת קליניקות בישראל ובארה”ב, ניהול מחלקת תוספי התזונה ב-Whole Foods שבארה”ב ועוד.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק