הילדים בררנים באוכל: מה אתם כהורים יכולים לעשות?

אכילה בררנית לילדים

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

כל הורה מעוניין שילדיו יצרכו אוכל בריא, מגוון ומזין – ולא מזון מעובד, עתיר בקלוריות, סוכרים ופחמימות ריקות. אבל הרצון הזה נפגש לא פעם במציאות, שהיא מורכבת הרבה יותר. לא תמיד הילדים מסיימים את מה שההורים מניחים על הצלחת שלהם, המזון שהם צורכים לא מגוון והאכילה לא נעשית בפינת האוכל. יש שיטענו "הילדים שלי בררנים באוכל". האם אכן כך? הנה כמה תשובות לשאלות שהרבה הורים שואלים את עצמם, ומה הם יכולים לעשות כפתרון.

האם ילד צריך לסיים את כל מה שיש על הצלחת?

לעתים, לנו כהורים יש את הציפייה לכך שהילדים יסיימו את האוכל מהצלחת. רובכם ודאי יודעים שקורה שהילדים לא מסיימים את ארוחת הצהריים שלהם ולפעמים כשהאוכל טעים להם הם לוקחים מנה נוספת. האם זה תקין שהילד לא מסיים את כל האוכל שמוגש לו? ראשית כל, חשוב שנבין שכל ילד הוא מקרה לגופו ומה שחשוב הוא לעקוב שהילד אכן עולה היטב על עקומות הגדילה ושבדיקות הדם שלו תקינות. 

חשוב להבין שגודל צלחת הוא עניין יחסי, ישנן צלחות גדולות וקטנות ולעיתים אנו מגישים לילדינו כמות שאינה תואמת את מה שהם צריכים. למשל, גודל מנה המומלץ עבור מנה בשרית בגילאי 1-3 שנים הנו כ-60 גרם ואילו עבור גילאי 5-6 שנים הוא בין 80-100 גרם. חשוב לדאוג שהרכב הצלחת ושהארוחה יכילו פחמימות, חלבונים וירקות, וזאת על מנת להגיע לקצובה היומית המומלצת לקלוריות, חלבון ויטמינים ומינרלים (מודל "הצלחת המוצלחת").

הילד מעדיף לאכול פחמימות כמו לחמניה ללא תוספת. זה תקין?

הלחמניה משמשת כמקור פחמימה ומספקת דלק לגוף. על מנת שהילד יתפתח בצורה תקינה, עליו לצרוך מכל אבות המזון ולכן מומלץ לשלב גם חלבונים וירקות (בכל צורותיהם) בכל ארוחה עיקרית. אם הילד אוהב לחמניה, אפשר לנסות להכין ביחד אתו מגוון ממרחים שמכילים חלבון. לדוגמא, סלט ביצים או טונה / ממרח חומוס או ממרח עדשים ביתי, ולנסות לשלבם בכריך. בנוסף, חשוב להכין את המזון בצורה אטרקטיבית – 

טיפ אחר הוא לנסות לשלב ירקות בצורות שונות בתפריט של הילד. לדוגמא, להכין מאפינס גזר או לשלב ירק נוסף בפירה (למשל לטחון תפוח אדמה וכרובית או גזר מאודים למחית) או צ'יפס קולורבי. ניתן לקשט את החביתה בירקות וליצור "פרצוף סמיילי" או לחתוך פירות ולשים אותם על שיפוד. 

אחרי שלמדנו להיות יצירתיים, מומלץ מאוד לאכול יחד עם הילדים ולשמש דוגמא אישית. כי אם ההורה לא יצרוך כלל ירקות, הדבר עלול להשפיע על הילד ולגרום לכך שגם הוא ימנע מירקות. לא תמיד הילדים משתפים פעולה בהתחלה, אך תפקידנו כהורים הוא לחשוף אותם למגוון רחב של מזונות והטיפ הכי חשוב הוא  לעשות זאת כמה שיותר על מנת להגדיל את הסיכוי להצלחה.

האם מותר לאכול מול הטלוויזיה?

ההמלצה לזמן מסכים משתנה בהתאם לגיל הילד ונעה בין 0-2 שעות ביום. חשוב להבין שאכילה מול הטלוויזיה גורמת לכך שהילד אינו מרוכז באכילה אלא בצפייה במסך ולא ולכן אינו קשוב למנגנוני הרעב והשובע ולעתים צורך כמויות גדולות ממה שצריך. מחקרים הראו שזמן מסך ממושך מדי עלול להוביל להשמנה ועל ידי כך להגדיל את הסיכון למחלות לב, סכרת, ויתר לחץ דם. בנוסף, צפייה ממושכת במסכים עלולה לשבש את שעות השינה של הילד ועל ידי כך לגרום להשמנה. 

אם לא די בכך, אכילה מול הטלוויזיה למעשה פוגעת בזמן האיכות המשפחתי מאחר שהיא מגיעה על חשבון הארוחות המשפחתיות והשיח בשולחן. מעניין שפעילות גופנית עושה את האפקט ההפוך ומורידה את הסיכון לתחלואה שציינו כאן, ולכן מומלץ להקפיד על ההמלצה היומית לפעילות גופנית לילדים – 60 דקות ביום.

האם מומלץ לצרוך מיצים במקום פירות?

ההמלצה עבור ילדים היא לצרוך ירקות ופירות בחמישה צבעים ביום. הפירות והירקות מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים אשר תורמים לתהליך העיכול ולתחושת השובע. מיצי פירות, בניגוד לכך, אינם מכילים סיבים ולרוב עשירים בסוכר – מאחר שכוס מיץ עלולה להכיל בין 3-5 מנות פרי. ולכן , מומלץ לצרוך פירות טריים ולעודד את הילד לשתות מים כשתייה.

אלנה יעוז

אלנה יעוז

אלנה יעוז סיימה את לימודיה המקצועיים באוניברסיטה העברית בשנת 2013 ואת הכשרתה המקצועית עברה במרכז הרפואי “איכילוב” ובלשכת הבריאות תל אביב. לאחר מכן, ריכזה את תחום התזונה באחד מסניפי רשת “הולמס פלייס” ובמסגרת תפקידה העבירה יעוצים אישיים וסדנאות למבוגרים ולילדים. בנוסף, עבדה כדיאטנית בהוסטל לתשושי נפש וליוותה עשרות דיירים בתהליכי ירידה במשקל.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק