כאבי מחזור- למה זה קורה ואיך מתמודדים?

כאבי מחזור

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

"בעצב תלדי בנים", אמר אלוהים לחווה ברגע הגירוש בגן עדן. כמו כל ציטוט בתנ"ך, גם למשפט עוצמתי זה יכולות להיות המון פרשנויות שונות, אבל הרבה מסכימים שהמילה עצב מדברת על תהליך הלידה עצמו, שהוא כואב וקשה, למרות שהוא נפלא ומפעים. יחד עם זאת, כל מי שהתנסה בכאבי מחזור יכולה להבין כי לא רק לידה כואבת, אלא גם המחזור החודשי המכין את הגוף ללידה. מדוע חלקינו סובלות מכאבי מחזור, וכיצד ניתן להתמודד איתם? כל התשובות במאמר הבא.

כאבי מחזור- את לא לבד

כאבי מחזור

כאבים לפני ובזמן המחזור הם תלונה נפוצה מאוד בקרב נשים בגילאי הפוריות. הן מתלוננות על כאב פועם באזור הבטן התחתונה (תחושה של התכווצות). הכאב מתחיל כיממה או שתיים לפני תחילת הווסת, ומגיע לשיא שלו כיממה לאחר קבלת הווסת. כמו כן, לכאבי מחזור מתלווים הרבה פעמים גם סחרחורות, שלשולים, תחושות דיכאון וחרדה, עליה במשקל ועייפות. אין בנמצא נתון מדויק של הסובלות מכאבי מחזור מכלל האוכלוסייה, אבל במחקר אמריקאי נקבע אומדן של 3%-33% מהאוכלוסייה הנשית בעולם בגילאי הפוריות שסובלת מכאבי מחזור קשים.  

הסיבה לכל הכאב הזה נעוצה בהורמון בשם פרוסטגלנדין (prostaglandin) שמיוצר במהלך הווסת בתוך הציפוי הפנימי של הרחם. לא ברור אם הסובלות מכאבי מחזור רגישות להורמון הזה או פשוט מייצרות כמויות גדולות ממנו. חשוב לציין כי כאבי מחזור נפוצים יותר אצל נערות ונשים צעירות מתחת לגיל שלושים, נשים מעשנות ונשים שיש להן היסטוריה משפחתית של כאבי מחזור.

הפתרון הטבעי

את הפתרונות לכאבי מחזור ניתן לחלק לשני סוגים: פתרונות טבעיים ופתרונות כימיים. אנו נתחיל בפירוט של כמה שיטות טבעיות להתמודדות עם הכאב.  תחילה, היינו ממליצים בשינויים בהרגלי החיים. תזונה טבעית, מאוזנת ודלת שומן יכולה לעשות פלאים. כמו כן, יש להימנע כמה שיותר ממוצרים מן החי כגון ביצים, בשר, עוף וחלב כי הם מכבידים על המערכת ההורמונלית. בנוסף לשינוי הרגלי האכילה, שמירה על אורך חיים ספורטיבי יכול לעזור מאוד בשמירה על המאזן ההורמונלי, בעיקר בזמן המחזור עצמו. האנדרופינים המשתחררים בעת פעילות בעצימות גבוהה כגון אירובי.  בנוסף לכל אלו, את יכולה ללכת לאחד הפארמים ולקנות כרית חמה ולהניח אותה על הבטן בזמן ההתכווצויות. חום הוא אמצעי נהדר להקלה על כאבי מחזור (גם אמבטיה חמה תעזור!).

טיפ נוסף חשוב להקלה על כאבי מחזור, שאת יכולה ליישם בכל יום הוא הפחתה של סטרס ומתח. קורטיזול, ההורמון המשתחרר בזמן לחץ פסיכולוגי, עלול  להחמיר את כאבי המחזור שלך ואת ההתכווצות. במעגל קסמים שלא נגמר, כשאת נלחצת את מהכאב הכאב מתגבר עוד יותר. יוגה ומדיטציה יכולות ללמד אותך להירגע, כמו גם שינה טובה ולקיחת זמן לעצמך.

כאבי מחזור

ואם זה לא עזר...

כמובן שבמקרה של כאבים חזקים ששום אמצעי לא מצליח להעביר כדאי ללכת לרופא. רופא יכול לאבחן את הבעיה בצורה מדויקת, ולשלול/לאשר מצבים רפואיים פתולוגיים שעלולים לגרום לכאבי מחזור חזקים מהרגיל כגון: אנדומטריוזיס (דלקת ברירית הרחם), גידולים שפירים באזור הרחם והשחלות, זיהומים באזור היריכיים והאגן ועוד. כמו כן, רופא יכול לרשום לך משככי כאבים או גלולות נגד הריון, שמונעות את תהליך הביוץ ובכך עשויות להפחית את כאבי המחזור.

Top10Doctors צוות האתר

Top10Doctors צוות האתר

צוות אתר Top10Doctors מביא לכם עדכונים ותוכן בתחומים הנוגעים לרפואת שיניים, רפואה אסתטית, ניתוחים פלסטיים, תזונה וגינקולוגיה. הכתבות של צוות האתר נכתבות על ידי אנשי תוכן מהשורה הראשונה ומתבססות על מקורות אינטרנטיים מוסמכים בלבד.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק