חושבות על שימור פוריות? מאיפה מתחילים ומה צריך לדעת?

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

במהלך שלושים השנים האחרונות, חלו שינויים רבים במבנה המשפחה. ממשפחות "מסורתיות" של אמא, אבא וילדים, אנו נחשפים ליותר ויותר סוגי משפחות: אימהות ו/או אבות יחידניים, זוגות מאותו המין, וכמובן גם הורות משותפת.

ליווי הנשים הבוחרות להקים משפחה במסגרת התהליך להורות יחידנית הוא חשוב ביותר, החל משלב בחירת הזרע ועד ללידה עצמה. המסע להורות יחידנית מצריך "חשיבה מחוץ לקופסה" והפעלת שיקולים לאו דווקא רפואיים. אותן נשים הבוחרות בדרך זו מתאפיינות באומץ, תעוזה ואורח רוח לאורך התהליך כולו, ובוודאי שלאחר הלידה, כשמתחילים החיים עצמם.

החברה מכתיבה - הורות מאוחרת

לאור שינויים חברתיים שונים, אחד השינויים שחלו במסגרת העשורים האחרונים הוא דחיית גיל ההורות. נשים רבות בוחרות להתמקד בשנות ה-20 וה-30 שלהן בלימודים וביסוס קריירה, ולעתים אינן מוצאות את "המכסה לסיר" שלהן, מה שגורם לדחייה בגיל ההורות. למרות השינויים החברתיים, כמו גם ההתקדמות הטכנולוגית, גיל האישה היה ונותר הפרמטר המשפיע ביותר על הפוריות: לאחר גיל 35 חלה ירידה משמעותית בפוריות, שהופכת קריטית מעל גיל 40. 

אחת האפשרויות הממשיות ביותר העומדות בפני אותן נשים היא לבצע הליך של שימור פוריות על ידי הקפאת ביציות.

איך נולד תחום הקפאת הביציות?

הדיווחים הראשונים על לידה לאחר הקפאת ביציות הופיעו בשנת 1999, רק לאחר שפותחה שיטת הקפאה חדשנית, הנקראת "זיגוג" (או ויטריפיקציה בלועזית). בתחילה, השיטה הייתה נחלתן של נשים שהפוריות שלהן עמדה בסכנה עקב סיבות רפואיות, כמו נשים עם מחלות ממאירות לפני טיפול כימותרפי, או נשים שעמדו לפני ניתוחים בשחלות. מה שנקרא "שימור פוריות רפואי."

לאחר עשור, הניסיון והידע שהצטברו על הצלחת הטיפולים הובילו את החברה האמריקאית לפוריות לפרסם חוות דעת שהקפאת ביציות היא שיטה מבטיחה לשימור פוריות. מספר שנים לאחר מכן, בשנת 2012, קבעה החברה האמריקאית לפוריות שאין מדובר יותר בשיטה ניסיונית, אלא בטכניקה טיפולית מקובלת. מכאן נסללה הדרך לשימור פוריות גם לנשים שהיו מעוניינות לשמר פוריות מסיבות חברתיות, כגון דחיית ילודה, ולא רק מסיבות רפואיות.

חלף עבר לו עוד עשור, שבמהלכו עוד ועוד נשים החלו להבין את היתרון שבביצוע שימור פוריות. אמנם נכון לומר שמדובר בהליך פולשני המבוצע במימון עצמי, אך זו אחת הדרכים היעילות להשפיע על העתיד ולהשתחרר משעון החול המתקתק.

משבר הקורונה הביא איתו לא מעט ידועניות ש"יצאו מהארון" בנוגע להקפאת ביציות, ודיברו על כך בגאון וללא כל התנצלות. פעילות מבורכת זו ממלאת את כולנו תקווה שכמות הנשים שיודעות ושוקלות בכובד ראש שימור פוריות תגדל. כך יכולים להיחסך סבל ועוגמת נפש, וכמובן טיפולי פוריות מיותרים, והרבה מאוד אכזבות ושברון לב.

איך לבחור מומחה לטיפולי פוריות?

אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבחירת רופא בכלל, ורופא פוריות בפרט, הוא הכימיה בין הרופא למטופלת. הליך טיפולי פוריות הוא הליך שמצריך הרבה מאוד אמון וסבלנות, וחשוב מאוד שהמטופלת תתן ברופא המטפל ובדרך פעולתו אמון.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק