כיצד נמנע בצורה בטוחה את הניתוח הקיסרי הראשון?

ניתוח קיסרי - לעתים ניתן להימנע ממנו

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

בשלושת העשורים האחרונים נרשמה עלייה חדה באחוז הניתוחים הקיסריים: מ-8% בשנות השמונים ל-30% אחוזים בשנת 2011. מגמת העלייה מסבירה על הרצון לשפר את הבטיחות בלידה ולמנוע פגיעה באם או בעובר. למרות המטרה הנעלה, נוצר הרושם שקיימת הגזמה וכי ניתן להפחית בכמות הניתוחים הקיסריים, מבלי לפגוע בבטיחות האם והעובר.

לידת VBAC

כיום, במטרה להפחית את כמות הניתוחים, מנסים ליילד נשים שעברו ניתוח קיסרי (אחד או שניים) – בלידה רגילה. כאשר זה מצליח, מוגדרת הלידה כ-VBAC, כלומר Vaginal Birth After Cesarean. על אף שהתנועה לעידוד לידות מסוג VBAC מבורכת, עדיף למנוע את הניתוח הקיסרי הראשון ובכך נוכל למנוע גם את הניתוח השני והשלישי. מניעת הניתוח הראשון, תביא לירידה משמעותית באחוז הניתוחים הקיסריים.

למטרה זו פורסם נייר עמדה על ידי שני הארגונים החשובים בארצות הברית: האגודה למיילדות וגינקולוגיה ACOG והחברה לרפואת אם-עובר SMFM.

הגורמים העיקריים לניתוח קיסרי

כאשר ממפים את הגורמים לניתוח קיסרי, עולה כי כ-60% מהניתוחים מתקיימים עקב שני גורמים עיקריים: חוסר התקדמות בלידה וניטור עוברי לא תקין. שאר הגורמים מהווים אחוזים בודדים כל אחד. לא רק ששני גורמים אלו מהווים כ-60% מהמקרים – אלו גורמים שמבוססים על קריטריונים שניתנים להגדרה מחדש על בסיס מדעי, כך שיהיו פחות נוקשים.

שלב הלידה

את הלידה נוהגים לחלק לשלושה שלבים:

ההמלצות למניעת ניתוח קיסרי

מיילדות היא אמנות

לסיכום, תחום המיילדות, בנוסף למדע, הוא גם אמנות. אנחנו כל הזמן נעים על הגבול בין ניתוח מיותר שניתן למנוע, ובין נטילת סיכוני יתר באי ביצוע הניתוח.

ד"ר עדי דוידסון

ד"ר עדי דוידסון

ד”ר עדי דוידסון – גינקולוג ותיק ובכיר המתמחה ברפואת אם-עובר. דוידסון הנו בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה ובעל עשרות שנות ניסיון בבתי חולים ובקליניקה הפרטית. ד”ר דוידסון משמש כרופא בכיר בבית החולים הלל יפה בחדרה, אחראי על תחום הריון בסיכון גבוה במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית בתל אביב.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק