שינוי הרגלי אכילה – התשובה הנכונה לירידה בריאה במשקל

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

במהלך שלושת העשורים האחרונים, הפכו הסוכרת וההשמנה לפנדמיה. המגפה לא פסחה גם על מדינות שנחשבו "רזות" בעבר, כגון הודו, יפן וסין, וכמות האנשים שחולים בהשמנה הולכת וגדלה בקצב מסחרר.

כיום, השמנה נחשבת ומוגדרת מחלה בפני עצמה, אך זו יכולה לשמש גם גורם סיכון עבור מחלות רבות אחרות, ביניהן סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני, מחלות לב וכלי דם, בעיות פוריות, בעיות אורתופדיות, והרשימה ממשיכה עוד ועוד.

כיצד מטפלים בהשמנה?

להשמנה יש מגוון רחב של דרכי טיפול שונות: החל בטיפול תזונתי מותאם אישית, דרך תרופות, בלונים שמכניסים לקיבה, תפירת הקיבה כדי להקטין את נפחה, ועד ניתוחים בריאטריים. הניתוחים הבריאטריים, יחד עם הירידה במשקל, ללא ספק פוגעים במבנה התקין של מערכת העיכול.

כמובן שבמצב שבו אדם כבר הגיע להשמנה חולנית, ככל הנראה כל הדרכים טובות כדי להוריד את משקלו ולשפר את בריאותו. יחד עם זאת, גם אחרי ניתוחים בריאטריים, גם אחרי תפירות ובלונים, וגם אחרי זריקות, חלק מהאנשים עולים במשקל תוך כמה שנים, ואז מוצאים את עצמם שוב בייאוש ובחולי, בנוסף למערכת עיכול בלתי תקינה.

אין ויכוח לגבי העובדה שיש צורך לטפל בהשמנה ובמחלות הנלוות לה, והדרך צריכה להיבחר על ידי מומחים בתחום, שהרי לכל אחד צריך לתפור את הטיפול שמתאים לו אישית.

שינוי הרגלי אכילה

אחד הטיפולים הלא פוגעניים, אך בעל השפעה איטית יותר, הוא שינוי הרגלי האכילה. על מנת להתאים את הטיפול התזונתי הנכון, צריך להבין את הפיזיולוגיה והמטבוליזם (חילוף החומרים) של הגוף. טיפול תזונתי נכון הוא כזה שהמטופל לא יסבול בעקבותיו, לא יהיה רעב ולפיכך לא יישבר במהירות.

דיאטה מומלצת במיוחד בטיפול בהשמנה היא דיאטה ים תיכונית, המבוססת על פחמימות מורכבות. הפחמימות המורכבות יכולות להיות לחם מקמח מלא, פסטה ואורז בסמטי, דגנים מלאים וקטניות ועוד. בנוסף אליהם, הדיאטה מבוססת על ירקות שאפשר לאכול ללא הגבלה, כמות מוגבלת של עוף, הודו, דגים, שמן זית, אגוזים ושקדים שונים, מוצרי חלב, ופירות.

תיאור מקרה מהקליניקה

למרפאה הגיע כ', גבר בן 50, שגילו לו סוכרת בשנת 2020. רמת הסוכר שלו הייתה 200 מ"ג/100מ"ל ורמת ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c), הייתה 7.5%, כאשר הגבול התקין הוא 5.6%. ההמוגלובין המסוכרר נותן תמונה של התנועתיות של רמות הסוכר במשך שלושה חודשים אחורה, ולכן מהווה מדד טוב בהרבה מאשר רמת הסוכר בצום, אם כי במקרה זה גם רמת הסוכר הייתה גבוהה מאוד.

כ' היה מטופל בכדור אחד של מטפורמין (תרופה המשמשת לטיפול בסוכרת) ביום, שנראה לי לגמרי לא מספיק, במיוחד בהתחשב בקיומן של תרופות חדשות ופוטנטיות להורדת מדדי סוכרת. 

לאחר הסבר מפורט לגבי הדחיפות שבפגישה עם רופא סוכרת על מנת להתאים טיפול מתאים, כ' עשה זאת וקיבל את התרופה JardiansDuo, שללא ספק מהווה טיפול טוב בהרבה.

כ' הגיע למרפאה לראשונה באוגוסט 2020, ומשקלו אז היה כ-87 קילוגרם. זהו משקל לא מאוד גבוה, אבל ההשמנה הייתה בטנית, והשמנה כזו מהווה גורם סיכון לסוכרת וכבד שומני.  אכן ה-GPT [בדיקת דם לאנזים אלאנין טרנסאמינאז, שעליה שלו מהווה סיכון למחלות כבד] היה מוגבר – 58 U/L, ובנוסף רמת הטריגליצרידים הייתה גבוהה מאוד – 535 מ"ג/100מ"ל.

לאחר שלושה חודשים של דיאטה עשירה בפחמימות מורכבות, מתפריט שהותאם למטופל באופן אישי, ירד כ' ל-76.6 קילוגרם, הסוכר ירד ל-115 מ"ג/מ"ל, ולהפתעתו והפתעת הרופא שלו, ההמוגלובין המסוכרר ירד ל-4.7%, הטריגליצרידים ירדו לכמעט תקינים – 165 מ"ג/100מ"ל ואנזימי הכבד היו תקינים.

להתייחסותו של כ' בנוגע לתהליך הייתה חשיבות גדולה מאוד, והיא התבטאה במשפטים כמו: "אני לא מרגיש שאני בדיאטה, אני שבע, אין לי התקפי רעב, אין לי כמיהה למתוק, טוב לי ואני יכול להמשיך כך לזמן ארוך". 

בכך, מוכיח סיפורו של כ' כי שינוי הרגלי האכילה בצורה המותאמת באופן פרטני למטופל, תוביל לתוצאות שיחזיקו מעמד בטווח הארוך, וישפרו את כלל המדדים הרפואיים, ולא רק את משקל הגוף.

פרופסור אולגה רז

פרופסור אולגה רז

פרופסור אולגה רז היא דיאטנית קלינית ומפתחת דיאטת הלחם, בעלת תואר דוקטור במדעי התזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תארים נוספים בביולוגיה ובחינוך. פרופסור רז כיהנה במשך שנים רבות כראש היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, וכראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל. פרופסור רז מחברת ספרי תזונה, כולל רב המכר “לאכול לחם ולרזות”, מרצה בכנסים בארץ ובחו”ל ומנחה בתכניות טלוויזיה ורדיו.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק