ט"ו בשבט הגיע, חג לסוכר פירות

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

ט"ו בשבט הוא חג שלא תמיד מקבל את מלוא תשומת הלב, אבל למי שמציין אותו יש חגיגה שלמה של טעמים ופירות, לרוב מיובשים ומסוכרים. מה כדאי לנו לדעת לגבי פירות יבשים, ומה לגבי פירות טריים?

פירות מיובשים - לא אותה הגברת בשינוי אדרת

פירות מיובשים תמיד יהיו עתירים יותר בקלוריות מאשר פירות טריים. הסיבה לכך היא שבתהליך הייבוש הפירות מאבדים מים ומצטמקים, בנוסף לאיבוד ויטמין C. ריכוז הסוכר בפרי המיובש הופך להיות גבוה בהרבה מזה שבפרי הטרי. בתהליך הייבוש פעמים רבות נעשה שימוש בחומרים משמרים, כגון סולפייט שנועד לשמור על חיי מדף ארוכים, או חומר זיגוג שמקורותיו בתעשיית הנפט. גם טיגון, ציפוי בסוכר לבן או הוספת מי סוכר הן טכניקות בהן משתמשים באופן תדיר למדי בתהליכי ייבוש פירות, מה שהופך אותם למזונות לא בריאים. פירות יבשים אורגניים לא עוברים את התהליכים הכימיים הללו, אך יש לשים לב שבעקבות זאת הם מתקלקלים מהר יותר, ולכן נמכרים באריזות וואקום, שאותן יש לשמור במקרר לאחר הפתיחה.

היתרונות של פירות מיובשים אורגניים

לפירות היבשים ולאגוזים תכולת מינרלים גבוהה והם מהווים מקור עשיר למגנזיום, לברזל ולסידן.

שמן זית, אגוזים ושקדים מהווים מקור עיקרי לשמן בתפריט הים תיכוני והם מספקים הגנה מפני תחלואה ותמותה ממחלות לב. השמן באגוזים ובשקדים כולל חומצות שומן בלתי רוויות.

פירות יבשים מהווים מקור טוב לסיבים תזונתיים ויכולים לסייע לסובלים מעצירות. בשזיפים יבשים ישנו סוכר הנקרא סורביטול, כמו גם מרכיבים נוספים בעלי אפקט משלשל.

פירות טריים - דברים טובים בחבילות קטנות

אנחנו לא מפסיקים לשמוע על חשיבות של שילוב פירות בתפריט היומי שלנו. מחקרים מקשרים בין צריכת פירות טריים לבין מניעת מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, שבץ, סוגים מסוימים של סרטן, תהליכי הזדקנות ועוד. אף על פי כן, גם בצריכת פירות טריים צריך לזכור שדברים טובים מגיעים בחבילות קטנות, ויש להגביל את הכמות, משום שהפירות עשירים בסוכרים טבעיים. צריכה גדולה מדי של פירות תעלה את רמת השומנים בדם, הנקראים טריגליצרידים, והללו עלולים לגרום להתפתחות מחלות. 

כמה ומתי?

ההמלצה הכללית היא 3 פירות ביום לאדם ולא מעבר, אולם אם אתם סובלים ממחלות כלשהן, עדיף להתייעץ עם מומחה תזונה ולהתאים כמויות וסוגים באופן פרטני. 

בנוסף, את הפירות הטריים מומלץ לצרוך על בטן ריקה. כך העיכול יהיה קל וטוב יותר, כמו גם ספיגת חומרי המזון. פרי כארוחת בוקר או כארוחת ערב מוקדמת יהיה נהדר, שכן זמן העיכול של פרי הוא כחצי שעה. אם בכל זאת חשקה נפשכם בפרי לאחר ארוחה, תיאלצו להמתין כשעתיים- שלוש שעות לעיכול מלא של פחמימות וכד'. אכילת פירות טריים לאחר ארוחה פוגעת בבריאות, ופעמים רבות גם גורמת לתחושת אי נוחות בבטן.

אכלו את הפירות בעונתם, ואל תשכחו לנקות אותם ולשטוף מהם את הכימיקלים וחומרי ההדברה בטרם האכילה. 

חג אילנות שמח! 

Top10Doctors צוות האתר

Top10Doctors צוות האתר

צוות אתר Top10Doctors מביא לכם עדכונים ותוכן בתחומים הנוגעים לרפואת שיניים, רפואה אסתטית, ניתוחים פלסטיים, תזונה וגינקולוגיה. הכתבות של צוות האתר נכתבות על ידי אנשי תוכן מהשורה הראשונה ומתבססות על מקורות אינטרנטיים מוסמכים בלבד.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק