כיצד גיל האישה משפיע על היכולת להרות ועל ההריון עצמו?

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

הביטוי הנפוץ "השעון הביולוגי מתחיל לתקתק", בדרך כלל, אם לא תמיד, מתייחס לקשר בין גיל האישה ליכולת שלה להיכנס להריון. בשנת 2020, אותו שעון הרחיב בהרבה את מעגל הספרות שלו, וכיום, הריון ולידה בגילאים של מעל 40, זו אינה תופעה יוצאת דופן.   

הסיבות לכך שתופעת ההריון בגיל מבוגר היא עניין די שכיח, נעוצות בעיקר בהיבטים תרבותיים ורפואיים. ראשית, העולם המודרני מעודד נשים לפתח קריירה על חשבון, או במקביל להקמת משפחה. וכך, מעדיפות נשים רבות לדחות את הקמת המשפחה וללדת בגילאים מבוגרים. בנוסף, בעולם המערבי, התא המשפחתי המקובל פורץ מסגרות ונשים רבות, שלא עלה בידן להינשא ולהקים משפחה במסגרת המסורתית ועדיין מעוניינות בילד, עושות זאת לבדן (בין אם בהורות משותפת/יחידנית, תרומת זרע ועוד) – גם בגיל מאוחר.

אולם, הסיבה העיקרית היא העניין הרפואי. הטכנולוגיה וההתפתחות הרפואית בעידן של היום, מאפשרת לשמור על פוריות האישה גם בגיל מבוגר, ובמקרה של הריון בגיל כזה, לתת את הטיפול הנדרש על מנת שהוא יושלם בצורה תקינה עד ללידה של תינוק בריא.

ע"פ נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2017), בישראל היו כ- 5000 לידות של נשים מעל גיל 40, מתוך 120 אלף לידות סה"כ (יותר מ- 4%). למרות ואולי בגלל הנתון הזה, יש לבחון את ההשפעות להריון בגיל מבוגר. 

גיל כגורם משפיע על היכולת להרות בצורה תקינה

למרות העלייה באחוז ההריונות בגיל מבוגר, את הטבע אי אפשר לשנות וגם את העובדה שעם הגיל, ישנה ירידה משמעותית בפריון האישה. כושר הפוריות של האישה פוחת בכ- 50% בין גיל 25 ל- 35. מכיוון שכמות הביציות הנמצאות בשחלות, הולכת ומדלדלת עם השנים, כושר הפוריות של האישה בגיל 40, או כמחצית מגיל 35. 

הסיכוי של אישה להתעבר בין גיל 31 ל- 40, הוא רק כ- 15% לעומת 25% אצל נשים הנמצאות בשנות ה- 20 לחייהן. לאחר גיל 40, הסיכוי להתעבר פוחת ל- 5 אחוזים בלבד. באותה נשימה יש לציין כי כ- 90% מהעוברים הנוצרים מביציות אצל נשים בגיל מעל 40, הם פגועים גנטית במידה כזו או אחרת. זאת גם הסיבה שמומלץ לנשים בגיל זה, המעוניינות להרות, להשתמש בתרומת ביציות המופקות אצל נשים צעירות יותר. 

גיל כגורם על המשפיע על ההריון עצמו

בגילאים מעל 40, הסיכוי לפתח לחץ דם גבוה ובעיות לב באופן כללי, הולך וגובה. זה גורם לכך, שנשים מעל גיל 40, נמצאות בסיכון גבוה יותר למצב של אקלמפסיה, שיכול, במקרים מסוימים, לסכן חיים. לזה יש להוסיף את תופעת סוכרת ההריון, בו הסוכר בדם הוא גבוה באופן חריג. תופעה זו יכולה ליצור מספר בעיות לאם ולתינוק כמו לידה מוקדמת ומשקל יילוד נמוך. 

מחקרים גם מלמדים כי הסיכון לחלות סרטן השד עולה בקרב נשים הריוניות מעל גיל 40, זאת מכיוון שבגיל זה תאי הדם משתנים בתדירות גבוהה, מה שיכול לגרום לשיבוש ולפיתוח תאים סרטניים. 

 ככל שהביצית שייכת לאישה מבוגרת, כך גובר הסיכון לבעיות כרומוזומליות, הבאים לידי ביטוי בעיקר בסיכוי לתינוק בעל תסמונת דאון. מחקרים מראים כי בגיל 40 ומעלה הסיכוי ללדת תינוק בעל תסמונת דאון הוא אחד לכל 100 לידות. 

גיל כגורם המשפיע על הלידה עצמה

מכון גרטנר ערך לאחרונה מחקר בקרב נשים בגילאי 45 ומעלה, ממנו עולה כי 90% מתוכן, ילדו בניתוח קיסרי ושליש מהתינוקות נולדו בלידה מוקדמת כפגים. לידות מסכנת חיים, המחייבות אשפוז בטיפול נמרץ גבוהות פי 6 בקרב נשים מעל גיל 45 והם מתבטאות בעיקר ברעלת הריון, בעיות בקרישת דם/דימומים וכן בסיבוכים נשימתיים. 

בבדיקה של תמותת עוברים, עולה כי בקרב אמהות לאחר גיל 40, היא גבוה ב- 50% בהשוואה לשיעור התמותה אצל ילדות צעירות יותר. הסיבה העיקרית לכך היא מצב של היפרדות שליה, ששכיחה כמעט פי שמונה אצל יולדות מעל גיל 40. זה גם מסביר מדוע קיימת עליה של פי 2 עד 4 בהפלות הספונטניות בין גיל 20 ל- 40, כשרובן קורות למומים בכרומוזומים. 

בדיקות מקדימות מפחיתות את הסיכון

לצד הנתונים שהוצגו לעיל, חשוב לציין כי בדיקות ההריון והטיפולים לנשים מעל גיל 40, הולכים ומשתכללים עם השנים ומאפשרות להגיע ללידה תקינה ובריאה ליולדת ולעובר. 

נשים הרות בגיל מבוגר מבצעות כיום מעקב הריון באופן קפדני שכולל סריקות אולטרה סאונד מתקדמות, לצד בדיקות ממוקדות לאיתור פגמים גנטיים בעובר כמו שקיפות עורפית, דיקור מי שפיר, בדיקת דם עוברי ובדיקת שליה. 

לסיכום, אישה הנכנסת להריון אחרי גיל 40, יכולה להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי לעבור אותו בצורה תקינה ובריאה, במידה ותבצע מעקב הריון מוקפד, לצד הבדיקות הנדרשות.

Top10Doctors צוות האתר

Top10Doctors צוות האתר

צוות אתר Top10Doctors מביא לכם עדכונים ותוכן בתחומים הנוגעים לרפואת שיניים, רפואה אסתטית, ניתוחים פלסטיים, תזונה וגינקולוגיה. הכתבות של צוות האתר נכתבות על ידי אנשי תוכן מהשורה הראשונה ומתבססות על מקורות אינטרנטיים מוסמכים בלבד.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק