כך תשמרו על שיני הילדים מבקיעת השן הראשונה

שמירה על שיני הילדים

שתפו כתבה זו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email

הילדים שלנו הם הדבר החשוב לנו ביותר, ואנו שומרים על בריאותם מכל משמר. עם זאת, לא הרבה מודעים להיבטים רבים של שמירה על בריאות השיניים בקרב ילדים קטנים ותינוקות: לא מעט מניחים כי היות ומדובר בשיני חלב שצפויים לנשור בהמשך, אין חשיבות לשמירה על השיניים בגילאים אלו. 

עם זאת, חשוב לדעת כי כדאי מאד לשמור על בריאות השיניים של תינוקות, כבר מיום צמיחתה של השן הראשונה: כאשר צומחת השן הראשונה, לרוב בגיל 6-8 חודשים (אך גם אם זה קורה מעט יותר מאוחר, אין סיבה לדאגה), מומלץ לנקות את פיהם של התינוקות באמצעות פד גזה, כמעין הקדמה לצחצוח השיניים שיבוא בעתיד. כאשר הילד מגיע לגיל שנה, כדאי כבר לקחת אותו לרופא שיניים המתמחה ברפואת שיניים לתינוקות: רופא שיניים מומחה לתינוקות, ימשש את לסתותיו של התינוק, ויראה כי מבנה הפה תקין. כמו כן, אם לילד כבר צמחו שיני חלב, רופא השיניים ידריך את ההורים בכל הנוגע לשמירה נכונה של היגיינת פה אצל התינוק: רופאים מומחים מזהים לא אחת מקרים של תינוקות עם מספר קטן של שיניים, שכבר זיהו אצלהם עששת עקב חוסר שמירה על היגיינת חלל הפה. 

בנוסף, אם תינוק יתרגל להיבדק אצל רופא שיניים כבר מגיל קטן, הוא עשוי להימנע מלפתח חרדה כלפי הנושא של טיפול שיניים, שלא מעט אנשים מפתחים בהמשך: לא פעם אנחנו המבוגרים בעצמנו חוששים מרופא השיניים, ויתכן שאנו מעבירים את הפחד לילדים שלנו באופן בלתי נשלט. כאשר משוחחים עם הקטנים על ביקור אצל רופא השיניים, חשוב לא לעשות מזה עניין, ולהתנהג בצורה טבעית. אפשר אף להרגיל את הילד לנושא, כמו לבקש ממנו לצייר ציורים של רופא השיניים, לתת לו לשוחח עם הרופא וכדומה. מאד חשוב לא לשלוח לו מסרים מדאיגים שמרמזים שקורה כאן משהו רע (למשל: להגיד ״אמא שומרת עליך אל תדאג״, או לקנות לו ממתקים בסוף הטיפול כפיצוי, שהם אגב לא מומלצים כמובן לשיניים גם מסיבות אחרות).

שיני חלב

שיני החלב של הקטנים ינשרו עם הגיל כמובן. עם זאת, חשוב לדעת שהן שומרות מקום עבור השיניים הקבועות שיצמחו בהמשך. משום כך, חשוב לשמור גם על שיני החלב: פגיעה בנבטי השן, הנמצאים מתחת לשיני החלב, עשויות לפגוע בעתיד בצמיחתן של השיניים הקבועות. מעבר לכך, אם חלילה תתפתח עששת בשיני החלב, החיידקים עשויים להדביק גם את השיניים הקבועות. כמו כן, שיניים לא מטופלות עשויות להביא לכאבי שיניים, ריח לא נעים, וכן להוות פגם חזותי שיפריע לילד ועשוי להביך אותו. 

טיפול בהרדמה?

ישנם טיפולי שיניים מורכבים ומסובכים יותר, וההורים לא פעם חוששים מהתגובה של הילד לכאבים ולטיפול. חשוב לבצע טיפולים כאלו רק אצל רופא שיניים המתמחה בטיפולי שיניים בתינוקות, כדי שימליץ את דרך להקל על הטיפול: לרוב מומלץ לעשות שימוש בנייטרוס אוקסיד (מה שמכונה ״גז צחוק״). אם הילד פחות מסוגל רגשית להתמודד עם הטיפול, יתכן וצריך לבצע הרדמה כללית, אולם רק רופא מומחה יכול לקחת החלטה שכזאת.

אם לאחר הטיפול הילד מציין כי כואב לו, ניתן לתת לו סירופ כזה או אחר להפחתת הכאב. במקרים בהם נעשתה הרדמה בלסתות של הקטן, חשוב לשים לב לכך שהילד לא נושך את הלשון או פוצע את עצמו היות והאיזור קדום.

Top10Doctors צוות האתר

Top10Doctors צוות האתר

צוות אתר Top10Doctors מביא לכם עדכונים ותוכן בתחומים הנוגעים לרפואת שיניים, רפואה אסתטית, ניתוחים פלסטיים, תזונה וגינקולוגיה. הכתבות של צוות האתר נכתבות על ידי אנשי תוכן מהשורה הראשונה ומתבססות על מקורות אינטרנטיים מוסמכים בלבד.

אולי יעניין אתכם גם:

איתור רופאים וקליניקות באתר

רופאים ומומחים חדשים באתר:

כתבות אחרונות במגזין

Top10Doctors בפייסבוק